När Goliat angriper – och glömmer sitt ansvar
I sin senaste kampanj riktar Hyresgästföreningen anklagelser mot företagsbostäder – och därmed också mot den möjlighet många företag har att rekrytera internationell spetskompetens till Sverige. Med en uppbackning av över 850 anställda, 10 000 förtroendevalda och en omsättning på över en miljard kronor är Hyresgästföreningen en av Sveriges mest inflytelserika samhällsaktörer.
Vi på Företagsbostadsbolagen är en liten branschorganisation. Med en anställd, ett tiotal medlemmar och knappa resurser har vi en enda uppgift: att synliggöra och försvara den avgörande roll som tillfälliga bostäder spelar för Sveriges kompetensförsörjning.
Hyresgästföreningen:
- 850 anställda
- 10 000 förtroendevalda
- 560 000 medlemmar
- 1,1 miljarder i årsomsättning
Företagsbostadsbolagen:
- 1 anställd
- 8 förtroendevalda
- 13 medlemsbolag
- 1,2 miljoner kronor i omsättning
Att Hyresgästföreningen, med dessa resurser och sin ställning, driver en kampanj som bygger på bristfällig metodik och felaktiga slutsatser – utan att tydligt skilja på hyresrätter, bostadsrätter, hotellrum och andrahandsuthyrning – är inte bara beklagligt. Det är oansvarigt. I rapporten “Lägenhetshotell – Hur bostäder blir hotellrum” inkluderas allt från villor till hotellklassade fastigheter. Aktörer som verkar i hela Sverige presenteras som exempel på utvecklingen i Stockholm. Statistik blandas med enskilda negativa exempel utan att sätta dem i relation till samhället i övrigt.
Att en sådan aktör väljer att utmåla en hel bransch som ett trygghetsproblem – utan att redovisa belägg – väcker frågan: vad vill Hyresgästföreningen egentligen uppnå, ska inte hyresrätten vara för alla?
Företagsbostäder utgör en liten del av bostadsmarknaden, men spelar en stor roll för att Sverige ska kunna attrahera och behålla internationell kompetens. Det är ett faktum som många tunga aktörer – från handelskammare till teknikföretag – vittnat om. För dem är tillgången till tillfälliga, möblerade boenden inte en lyx – det är en förutsättning. Vi förväntar oss mer av en så stor och respekterad organisation. Vi hoppas på dialog – men den måste bygga på fakta, inte kampanjer som bidrar till rädsla och desinformation.
Läs vår replik i Svenska Dagbladet:
Hyresgästföreningens kampanj bygger på felaktiga grunder – och hotar Sveriges kompetensförsörjning
Läs Resumés granskning av kampanjen:
“Kritik mot Hyresgästföreningens kampanj”
Mer information finns på: www.foretagsbostadsbolagen.se